Baletti kautta aikojen

Baletti kautta aikojen

Baletti tanssin juuret ovat syvällä 1400- ja 1500-luvun Eurooppalaisissa hoveissa, ja hoviväen pohjattomassa viihdytyksen tarpeessa. Hoveissa vaikuttavat tanssinopettajat yhdistivät kaavamaisiin askelkuvioihin musiikkia, lavasteita, ja dramaattisia eleitä ja ilmeitä, ja alunperin taiteenmuoto oli lähinnä osa samoihin aikoihin kehittyneitä oopperaesityksiä. Esityksen tarkoituksena oli tuoda esille niiden järjestäjän varallisuutta, joten lavasteet ja asut olivat näyttäviä heti alkuajoista lähtien.

Baletin varhaisvuodet

Baletti nousi huimaan suosioon Italian ja Ranskan hoveissa, joissa tanssijoina toimivat aristokratian jäsenet. Tanssi alkoi yleisenä huvituksena jonka tarkoituksena oli rikkoa hovi elämän monotonia terve henkisten harrastusten parissa, ja tanssi taidosta tuli pian haluttu taito, jonka hallinta saattoi jopa parantaa tanssijan asemaa hovissa. Esitykset järjestettiin palatsien tanssisaleissa ja puutarhoissa, ja ajan muodista johtuen tanssiliikkeet erosivat huomattavasti siitä mihin olemme tottuneet näinä päivinä. Liikkeet keskittyivät tanssijoiden ylävartaloon, ja näyttäviin koreografioihin, joissa jalkojen liike tapahtui lähellä lattiaa. Naisten painavat mekot estivät jalkojen korkeiden liikkeiden harjoittamisen. Tanssia harrastivat sekä miehet että naiset, ja esimerkiksi Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV oli intohimoinen tanssija, jonka vaikutus nosti baletin hovin viihteestä taiteen muodoksi. Ranskan hovin tanssi mestareiden kilpailu toistensa kanssa koveni tanssin suosion kohotessa, ja tästä johtuen koreografiat alkoivat kehittyä liian vaativiksi tavallisille tallaajille. Baletti lähti eroamaan oopperasta 1600-luvun puolessa välissä, ja Ludvig XIV perusti Pariisiin Académie Royale de Danse -koulun, joka oli maailman ensimmäinen baletti taiteeseen erikoistunut laitos. Tanssikoulutuksen seurauksena baletti levisi myös julkisiin teattereihin, ja hovin viihdytyksestä tuli kaiken kansan huvia.

Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV

Ranskan vallankumous ja tanssin vapaus

1700-luvun loppu näki Ranskan vallankumouksen tuoman muodin muutoksen, naiset siirtyivät painavista tiukasti korsetoiduista mekoista kevyempiin kreikkalais tyyppisiin asuihin. Tanssijat seurasivat yleistä muotia, ja kevyemmät asut mahdollistivat monipuolisemmat jalkaliikkeet, sekä miesten ja naisten tanssimisen toistensa lähietäisyydellä. Naiset olivat ryhtyneet käyttämään kevyitä ja helposti taipuvia matalakantaisia kenkiä tanssiesitysten aikana. Nämä tossut puolestaan mahdollistivat baletille tyypillisen varvas tekniikan kehittymisen.Vallankumouksen myötä myös baletin kertomat tarinat lähtivät muuttumaan. Siinä missä hovi suosi eeppisiä tarinoita myyttisistä sankareista, 1700- ja 1800-luvun alku toi lavoille tarinoita tavallisten ihmisten elämästä. Baletti oli levinnyt kautta Euroopan 1700-luvulla, ja kansalliset baletit saivat alkunsa monissa pääkaupungeissa.

Milan Carlo Blasis ja tanssin kaavioiden kehitys

Baletin alku vuosia hallitsivat yksittäiset tanssi mestarit, joilla kaikilla oli omat tekniikkansa ja kuvionsa. Tämä muuttui 1800-luvulla vaikuttaneen Milan Carlo Blasisin julkaiseman Terpischoden Koodi -kirjan ilmestyessä markkinoille. Kirja sisälsi useita tanssiharjoituksia ja askelkuvioita joita nähdään tanssitunneilla tänäkin päivänä, ja se oli Blasis joka toi tanssiin nykypäivänä yleisen 90 asteen lantion avauksen. Tähän saakka hyväksytty avaus oli ollut vain 45 astetta. Laajemman kulman tarkoituksena oli mahdollistaa tanssijan sulokkaan liikkumisen suuntaan kuin suuntaan.1800-luku näki myös kova kärkisten balettitossujen kehittymisen, mikä mahdollisti yhä huimemmat koreografiat. Naisten käyttämät kevyet hameet kehittyivät lyhyiksi tutu-hameiksi, joka kohosi standardi asuksi klassisen baletin parissa. Krinoliinista valmistettu näyttävä hame mahdollisti vaativamman jalka työskentelyn, ja se ei päätynyt tanssijan tielle korkeidenkaan hyppyjen aikana.

kovakärkisten balettitossujen

Tänä päivänä baletti on levinnyt ympäri maailman, ja tärkeinä klassisen baletin keskuksina nähdään Pariisin lisäksi muun muassa Lontoo ja Moskova. Amerikkalainen baletti on  puolestaan puhaltanut pölyjä pois traditioista, ja usea Eurooppalainenkin ryhmä yhdistää esityksissään traditiota moderneihin ideoihin. Taiteen muodon jatkuva uudistuminen takaa nuoremman yleisön hakeutumisen katsomoihin, mutta moni yleisön jäsen viihtyy myös perinteisten kaavamaisten esitysten parissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.