Tanssiminen on terveellistä

Tanssiminen on terveellistä

Työntäessäsi ostoskärryä ostoskeskuksessa kuulet tutun ja mieleisen sävelmän. Pysähdyt valitsemaan kauraryynejä, ja jalka alkaa naputtaa lattiaa kuin itsestään. Niskaakin nykii. Tekisi mieli tanssahdella laulun tahdissa, mutta se tuntuisi epäsopivalta. Mitä muutkin ajattelisivat..Seuraavalla kerralla kun tanssijalka alkaa vipattaa, anna mennä! Viis muiden mielipiteistä, sillä sen lisäksi että tanssi on hauskaa ja piristävää, on se myös terveellistä. Kuinka monesta asiasta voi oikeasti sanoa samaa?

Henkinen ja fyysinen hyvinvointi

Tanssi on todellakin tutkitusti terveellistä meille. Se on erinomainen liikuntamuoto. Se vahvistaa luita, lihaksia ja hapenottokykyä, lisää kestävyyttä, notkeutta, ja vahvistaa vastustuskykyä. Sen lisäksi tanssi kehittää tasapainoa, nopeutta, ketteryyttä, koordinaatiota, voimaa ja reaktionopeutta. Tietenkin tanssin täytyy olla melko nopeatempoista saavuttaakseen liikunnan edut. Ei niin, ettet pysty puhumaan, mutta hengästymiseen asti kuitenkin. Jos pystyt puhumaan hieman katkonaisesti ja hengitys on nopeaa, on tempo hyvä.  Tanssi kuluttaa paljon energiaa, ja hitaampitempoinenkin tanssi kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin pyöräily. Se johtuu siitä, että tanssiessa liikumme joka suuntaan. Hidastamme ja kiihdytämme. Elimistön on vaikeaa tehdä niin monipuolista liikehdintää kuluttamatta suuria määriä energiaa. Tanssi myös aktivoi monia alaruumiin pieniä jänteitä ja lihaksia, jotka eivät saa juurikaan käyttöä normaalissa tasaisella maalla kävelyssä. Onnellisuuden tunne lisääntyy tanssiessa, sillä kun tanssimme elimistössä vapautuu endorfiineja ja serotoniinia . Siksipä tanssiminen on hyväksi myös henkisesti. Eikä tanssi tunnu liikunnan harrastamiselta samalla tavalla kuin vaikkapa hölkkääminen. Harva suorittaa tanssimista samoin, kuin usein suoritamme muita liikuntamuotoja. Tanssi imaisee mukaansa, emmekä tanssiessamme mieti kuinka pitkään olemme tanssineet, tai kuinka paljon kaloreita kulutamme. Ja vaikka yksinkin voi olla hauska tanssia, niin usein tanssi on seurallista. Se voi olla paritanssia tai tanssia ryhmässä yhdessä ystävien tai tuttavien tai tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Tanssi yhdistää ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kaikki voivat tanssia, ja sitä voi harrastaa lähes missä vain – vaikka omassa olohuoneessaan. Ei pidä miettiä sitä miltä näyttää, vaan keskittyä omaan kokemukseen. Kun uskaltautuu tanssimaan tuntemattomienkin edessä, voi se vaikuttaa myös yleistä ahdistusta lieventävästi muissa sosiaalisissa tilanteissa. Ja paritanssin etuna on myös toisen ihmisen kosketus. Tanssi on kuin liikunnan ja halailun yhdistelmä, jossa yhdistyvät molempien asioiden parhaat puolet. Lisäksi se voi johtaa parempaan minäkuvaan ja sitä kautta elämänlaadun kohoamiseen monella tapaa.

onnellisuus

Se lisäksi, että tanssi pitää meidät pirteinä ja onnellisina, se pitää myös aivot hyvässä kunnossa. Eräässä tutkimuksessa tanssin osoitettiin vähentävän dementiariskia 76%, eikä muilla liikuntamuodoilla ollut samaa vaikutusta. Tanssi on myös hellä liikuntamuoto elimistölle. Se on vapaata ja soljuvaa, ja omaa tahtiaan voi säädellä tuntemuksien mukaan. Tanssi parantaa koordinaatiokykyä niin, että tanssin harrastajilla on huomattavasti vähemmän kaatumisia verrattaen muuhun väestöön. Tästä on hyötyä etenkin ikäihmisille.Tanssiin ei tarvitse juurikaan tarvikkeita, etenkin jos haluat jammailla vain omassa olohuoneessasi. Se onnistuu myös ilman kenkiä. Tarvitset ainoastaan musiikkia, ja musiikki osaltaa lisää tanssin terveellisiä vaikutuksia. Mieleinen musiikki lisää mielihyvää ja onnellisuuden tunteita – jopa euforiaa, sillä se saa aivot vapauttamaan dopamiinia. Hyvä musiikki saa lanteet keinumaan, jalat liikkeeseen, ja tuntuu sielussa saakka.

tanssia kotona

Siispä seuraavalla kerralla kun kuulet mielestäsi musiikkia, anna sen viedä sinut tanssiin. Kun siivoat kotona, pistä musiikki soimaan, ja tanssahtele pölyrätin kera. Tanssiminen tekee asiasta kuin asiasta hauskempaa. Musiikki ja tanssi vapauttavat, ja sen lisäksi että niistä saa hyvän mielen, ne tuovat myös monia muita henkisiä ja fyysisiä terveysetuja, auttaen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tee tanssista osa arkea.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.